Hoe Begin Je Met Het Voorbereiden Voor Een Vakbeurs?

Heb je je stand al ontworpen en je promotie materiaal al besteld? Wat is je budget? Is je team er klaar voor? Er zijn zo veel dingen om voor te bereiden voor vakbeurzen: beursstands, banners, flyers, visitekaartjes, meubilair. Het is lastig om te weten waar je moet beginnen. Maar voordat je een impulsieve beslissing maakt om je te registreren voordat je alles op orde hebt, hebben wij hier een gids om je te helpen ver van te voren voor te bereiden:

1. Analyseer informatie van vorige beurzen

1. Analyseer informatie van vorige beurzen

Kijk naar alle data van vorige beurzen die je hebt bijgewoond. Hoeveel verkopen maakte je? Wat koste het je? Zorg er ook voor dat je de locatie zelf controleert. Je kan de beurs host om een plattegrond vragen en nadenken over de verschillende gebieden waar de meeste mensen langs komen. Maak gebruik van deze informatie om een strategische keuze te maken.

2. Stel je doelen vast

2. Stel je doelen vast

Bedenk als eerste welke doelen je wilt halen met deze vakbeurs. Wil je 200 bezoekers hebben? Wil je minimaal 100 stuks van je product verkopen? Door te weten wat je doelen zijn kan je gerichter je ontwerp van je booth en je strategie maken.

3. Denk aan de stad en de locatie

3. Denk aan de stad en de locatie

Het wordt vaak over het hoofd gezien, maar controleer waar de beurs gehouden wordt voordat je je aanmeldt. Dit kan namelijk invloed hebben op je budget. Het kan meer kosten om naar een beurs dat verder weg gehouden wordt te gaan, maar het kan wel betere resultaten geven. Aan jou de keuze.

Een snelle tip: Lees de guidelines van het gebouw waar de beurs gehouden wordt voordat je een beursstand bestelt. Zorg ervoor dat het een super coole, creatieve stand is, maar dat je je wel aan de regels houdt.

4. Bepaal je bericht

4. Bepaal je bericht

Richt je bericht op een specifieke groep. Wat is je verhaal? Denk ook na over hoe je dit gaat overbrengen aan je doelgroep en hoe je dit door middel van je beursstand kan laten zien. Het is belangrijk dat je bericht meehelpt bij het halen van je doelen voor de beurs.

5. Één voor allen en allen voor één

5. Één voor allen en allen voor één

Heb je je verhaal opgeschreven? Top! Dan is het nu tijd om samen met je team een strategie te bedenken. Dit zal je helpen een duidelijk overzicht te hebben van je doelen voor de beurs. Creëer je strategie door korte antwoorden voor te bereiden op de volgende vragen:

  • Wie zijn we?
  • Op wie richten we ons?
  • Hoe helpt deze beurs bij onze business doelen?
  • Wie is onze concurrentie op de beurs?
  • Wat is ons bericht en hoe gaan we dit leveren?
  • Hoe meten we onze prestatie?

6. Vriendelijke Buren

6. Vriendelijke Buren

De competitie bij beurzen kan vrij heftig zijn. Iedereen bij een beurs wilt natuurlijk de aandacht van de bezoekers trekken, ongeacht het product dat ze verkopen. Zoek uit of je erachter kan komen wat voor stand andere deelnemers nemen en kies ervoor om naast stands te staan die dezelfde of een kleiner formaat stand hebben. Wij bevelen ook aan om naast bedrijven te staan die je al kent en een goede band mee hebt. Zo kan je het leuk maken en bezoekers zullen door de positieve sfeer ook sneller geneigd zijn om een kijkje te komen nemen.

Ben je er klaar voor? Wij hopen dat je hiermee alles hebt wat je nodig hebt om je voor te bereiden op je volgende vakbeurs.