Hoe typografie je klant kan beïnvloeden

Ga jij een poster, flyer of folder ontwerpen? Je hebt dan vast al goed nagedacht over de meeste dingen die je erin wilt verwerken. Zoals wat je wilt zeggen, welke kleuren je gaat gebruiken en waar je je logo gaat plaatsen. Allemaal zeer belangrijke onderdelen van een goede poster en een positief eindresultaat. Maar er is één aspect dat vaak wordt vergeten: typografie.

Wanneer je spreekt, gebruik je zowel je gezichtsuitdrukking als je handgebaren en lichaamshouding om een boodschap over te brengen. Nog los van hetgeen wat je zegt. Maar wanneer je schrijft, zijn daar alleen de woorden voor, toch? Nou, niet helemaal. Als het gaat om geschreven tekst is er een aspect dat in principe dezelfde rol speelt als je lichaamshouding: typografie. Verschillende soorten typografie hebben de kwaliteit om een nieuwe emotie toe te voegen aan tekst.

Hoe typografie je klant kan beïnvloeden

Er is ondertussen al veel onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Als we kijken naar tekst, volgen onze ogen de lijnen van de letters. Dit betekent dat lezen een soort fysieke ervaring is. Je kan het vergelijken met de manier waarop mensen reageren op lichaamstaal. In een onderzoek door Poffenberger en Barrows in 1933, werd er aan mensen gevraagd om emoties toe te kennen aan verschillende vormen. Neerwaartse lijnen gaven de mensen een negatiever gevoel, terwijl opgaande lijnen de respondenten een gevoel van vreugde gaven.

Hoe typografie je klant kan beïnvloeden
Bron: Why Fonts Matter door Sarah Hyndman.
Hoe typografie je klant kan beïnvloeden
Bron: Why Fonts Matter door Sarah Hyndman.
Hoe typografie je klant kan beïnvloeden
Bron: Why Fonts Matter door Sarah Hyndman.

Alle emoties die je je kunt bedenken, geloof het of niet, kunnen worden geuit door middel van typografie. Een aantal psychologen hebben ooit een aantal studenten uit New York een satirisch artikel uit de New York Times laten lezen. Een deel van de groep kreeg het artikel in het font Arial, terwijl het andere deel het artikel kreeg in Times New Roman. Achteraf werd geconcludeerd dat Times New Roman een beter lettertype was voor een satirisch artikel, omdat het grappiger en bozer overkomt.

Hoe typografie je klant kan beïnvloeden

Al deze informatie kan erg waardevol zijn voor marketeers en grafisch vormgevers. Als je hebt vastgesteld wat het doel is van jouw marketingcampagne of ontwerp weet je precies wat je wilt dat de klant voelt, en kun je de juiste typografie erbij zoeken om dat te bewerkstelligen.

Dus wat vindt jij? Had je je al gerealiseerd hoe belangrijk typografie is? Laat het ons vooral weten in de reacties!