Hoe Maak Je Het Ontwerp Van Jouw Merk?

Je merk is een van de belangrijkste aspecten van je bedrijf. Het is wat je onderscheidt van je concurrentie. Het ontwerp van je merk zal gebruikt worden voor al je marketing en branding in de toekomst.

Een merk opbouwen is veel meer dan een gaaf logo ontwerpen en de naam van je bedrijf verzinnen. Een merk is een belofte die je maakt naar je klanten over de ervaring die ze kunnen verwachten als ze jouw producten of diensten gebruiken. Het is wat je helpt om een persoonlijkere band te creëeren met je klanten.

Het ontwerp van je merk bevat verschillende elementen, waaronder je logo, merkkleuren, lettertypes, en zelfs de tone of voice. Al deze elementen werken samen aan het bouwen van een samenhangend bericht dat je naar je klanten communiceert.

Merkpersoonlijkheid

Het eerste wat je moet doen is de merkpersoonlijkheid vaststellen. Dit betekent dat je een aantal karakteristieken aan je merk koppelt. Deze keuze stelt alle andere aspecten van je merk vast. Denk er zo over na; als je wilt dat je klanten je merk als “vriendelijk” ervaren, is het belangrijk dat je vriendelijkheid uitbeeld door je merk. Maar hoe stel je je merkpersoonlijkheid vast?

Houd deze punten in gedachten, en probeer de volgende vragen te stellen als je je merkpersoonlijkheid vaststelt:

  • Je missie. Wat is het en hoe wil je het behalen?
  • De waardes van je bedrijf. Wat zijn ze?
  • Klanten doelgroep. Wie wil je het meest aanspreken? Waar zijn ze geïnteresseerd in en wat is hun persoonlijkheid?
  • Je producten/diensten. Welke problemen los je op met je producten/diensten? Hoe kunnen klanten profijt hebben van jouw bedrijf? Wat is het ontwerp van je producten?
  • Je winkel, wordt het een website of een fysieke winkel? Hoe ga je het ontwerpen? Welke uitstraling zal het hebben?

Onthoud dat je niet per se een lijst met karakteristieken uitgeschreven hoeft te hebben. De eerste stap is meer om een beeld te krijgen van hoe je wilt dat je merk gezien wordt door je klanten. Zodra je gaat ontwerpen kunnen de beslissingen die je in deze stap hebt genomen veranderd worden of je kan er voor kiezen om ze helemaal niet te gebruiken. Het is echter handig om een begin punt te hebben.

Logo

Als je een idee van je merkpersoonlijkheid hebt is het tijd om een logo te maken. Logo’s zijn een herkenningspunt, het helpt klanten je te onderscheiden van andere merken. Hierdoor zullen je klanten zich meer verbonden met je voelen. Het kan in de vorm van een icoon, lettertype, of zelfs een combinatie zijn.

Een logo ontwerpen is een lang stap-voor-stap proces. Het vereist veel zelf reflectie, tijd, en onderzoek. Het proces kan lastig lijken, maar wij hebben een stap voor stap gids gemaakt dat je zal helpen bij het creëeren van je eigen logo:

Reflectie

Zelf reflectie van je bedrijf helpt je bij het uitvogelen van je merkidentiteit. Onthoud waarom je je bedrijf bent begonnen. Zet alle dingen die jou uniek maken en je waardes op een rijtje. Dit is het moment om na te denken over je merkpersoonlijkheid.

Bedenk waar je voor wilt staan. Schrijf een aantal bijvoeglijke naamwoorden op die je wilt dat je klanten met jouw merk associeren. Zoek naar inspiratie voor ontwerpen die die kwaliteiten verbeelden.

Onderzoek

Verzamel alle nodige en relevante informatie die je nodig hebt om je logo te maken. Daar valt het onderzoeken van verschillende symbolen, afbeeldingen, kleuren, lettertypes, de laatste trends, en je concurrentie onder.

Leg de symbolen en afbeeldingen die het beste je merk representeren vast. Verschillende symbolen kunnen verschillende betekenissen hebben. Cirkels kunnen bijvoorbeeld oneindigheid, totaliteit, perfectie, of zelfs de zon representeren.

Bekijk ook de logo’s van je concurrentie. Wat voor symbool of object hebben zij gekozen om hun merk mee te representeren? Waarom denk je dat ze hiervoor gekozen hebben? Welke afbeelding of persoonlijkheid willen ze hiermee uitbeelden?

Brainstormen

Nu dat je alle nodige informatie hebt om het ontwerp voor je logo te maken, is het tijd om al je ideeën uit te werken. Dit kan je alleen of met een groep doen. Je hebt hier geen computer voor nodig, potlood en papier werkt prima.

Creëer meerdere schetsen van je logo. Het hoeft niet uitgebreid te zijn. Het belangrijke is dat je alle mogelijke ideeën ontdekt.

Maak de Eerste Ontwerpen

Zodra je voor een specifieke vorm voor je logo gekozen hebt, is het tijd om de eerste ontwerpen te maken. In deze stap kan je met verschillende vormen, kleuren, lettertypes, en stijlen rond spelen.

Verfijnen en Afronden

Kies de beste drie versies en verfijn het ontwerp voor elk logo. Vergelijk vervolgens de verschillende versies en test ze uit bij vrienden en familie.

Zodra je je keuze hebt gemaakt voor een logo is het tijd om de kleinste details te verfijnen. Maak verschillende versies, als dat mogelijk is. En zorg ervoor dat je je tijd neemt voor het kiezen. Het is ook handig om met collega’s of vrienden te overleggen.

Kleuren

Kleuren hebben een subtiele maar sterke invloed op klanten gedrag en emoties. Kies de meest geschikte kleuren die bij je merkidentiteit passen en die de juiste emoties in je klanten opwekken. Tijdens het creatie proces weet je al ongeveer welke kleuren je wilt gebruiken voor je merk

Zodra je een vast kleurenpalet hebt vastgesteld moet je de volgende dingen vaststellen:

  • Definieer de kleur namen
  • Definieer de kleurwaardes (CMYK voor drukwerk, RGB en HEX codes voor digitaal, en Pantone naam en nummer)
  • Definieer de primaire, secundaire, en alternatieve kleuren en hoe ze gebruikt moeten worden

Een vaste kleurenpalet zorgt voor consistentie in de visuele elementen van je merk. Van een klein notitieboekje tot een groot reclamebord. Die consistentie versterkt en bevorderd de merkzichtbaarheid en herkenning in de markt.

Lettertypes

Typografie is een ander essentieel onderdeel in het ontwerp van je merk. Samen met je logo laat dit zien wie je bent en waar je voor staat als merk.

Ga voor een combinatie van minstens twee of drie lettertypes die de persoonlijkheid van je merk het best laten zien. Stel regels vast voor het juiste gebruik, print en digitaal, om ervoor te zorgen dat het consistent blijft.

Let op: Om legale conflicten te voorkomen is het belangrijk dat je een commerciële vergunning koopt voor het lettertype dat je wilt gebruiken. Gratis lettertypes hebben automatisch al een commerciële vergunning.

Tone of Voice

Je merkpersoonlijkheid wordt niet alleen uitgedrukt in visuele elementen, maar ook in content. De communicatie stijl waar je voor gaat is ook onderdeel van je merk. Een consistente tone of voice voor al je communicatie kanalen is belangrijk, of het nou geschreven of verbaal is.

De tone of voice van je merk helpt je niet alleen met wat je moet zeggen, maar ook hoe je dat doet. Hier valt het kiezen van de juiste woorden, de volgorde, ritme, snelheid, en toon allemaal onder.

Het vaststellen van een tone of voice is belangrijk voor de volgende redenen:

  • Het beïnvloed de manier waarop je teksten voor het bedrijf creëert. Hier horen emails, social media, pers berichten, blog posts, en andere vormen van communicatie bij.
  • Het representeert de persoonlijkheid en waardes van het bedrijf.
  • Het bouwt herkenbaarheid en vertrouwen tussen het bedrijf en haar klanten.
  • Het beïnvloedt klanten.

Hoe leggen we een tone of voice vast? Hieronder is een stap-voor-stap gids dat je zal helpen bij het vaststellen van je tone of voice:

1.Zelf Reflectie

Om je tone of voice vast te stellen moet je terug gaan naar de oorsprong van je bedrijf. Vraag jezelf af wat de reden was dat je bent begonnen met dit bedrijf. Wat wilde je met dit bedrijf behalen?

Ga na wat je bedrijf aan te bieden heeft dat niet bij andere merken te vinden is. Welke waardes heeft je bedrijf? Wat is je visie, missie, en hoogste prioriteit?

2.Definiëren

Als je eenmaal hebt vastgesteld wie jij als bedrijf bent en waar je waarde in legt, kan je beginnen met het bedenken over hoe je je merk uitdrukt met woorden. Denk aan drie waardes die jouw bedrijf het best beschrijven. Denk aan woorden als speels, betrouwbaar, economisch, en andere meer.

Bedenk ook hoe formeel of informeel je tone of voice moet zijn. Een formele tone of voice kan professionaliteit en autoriteit communiceren, maar het kan ook overkomen als stijf en onpersoonlijk. Een informele tone of voice kan persoonlijk en herkenbaar overkomen, maar ook roekeloos en onprofessionaliteit uitstralen.

Onthoud dat een tone of voice een continuum is. Het is een lijn tussen formeel en informeel waarop je je merk kan plaatsen. Het is niet het één of het andere, je bent op zoek naar een bepaalde balans.

3.Technische aspecten

Zodra je een beslissing hebt gemaakt voor je algemene tone of voice, is het tijd dat je aan de technische aspecten denkt. Hoe technisch moeten je teksten zijn? Hoewel het belangrijk is dat je technische termen gebruikt, is het cruciaal dat je taal gebruikt die je klanten kunnen begrijpen.

Leg ook de woorden en termen vast die wel en niet gebruikt moeten worden. Stel simpele regels vast voor straattaal, humor, lengte van de zinnen, voornaamwoorden, etc.

Als je je logo, kleuren, typografie, en tone of voice hebt vastgelegd kan je een merkboek maken met alle richtlijnen voor het gebruik van het ontwerp van je merk. Dit zal ervoor zorgen dat je consistentie creëert. Iedereen die met je merk te maken heeft moet zich hieraan houden om te voorkomen dat er inconsistenties ontstaan.

Zodra je het ontwerp van je merk hebt gecreëerd, is het tijd om drukwerk te bestellen dat er perfect bij past. Lees dit blog voor een stap voor stap uitleg voor het bestellen van drukwerk.