Hoe Maak Je Briefpapier

Druk je brieven op goed ontworpen briefpapier, in plaats van op standaard wit papier. Deze gepersonaliseerde huisstijl producten zorgen er voor dat je professionaliteit uitstraalt. Het geeft klanten, werknemers en zakenrelaties een goede indruk van jouw bedrijf.

Door een goed ontworpen briefhoofd te gebruiken krijg je een goede kans om een goede indruk met jouw bedrijf te maken en daarmee de geloofwaardigheid te bevorderen. Hier is een snelle gids voor het maken van briefpapier voor bedrijven:

01 Optimaal voor het Drukken

Voordat je briefpapier voor je bedrijf ontwerpt is het belangrijk dat je je bestand instelt met de juiste instellingen die optimaal zijn voor het drukken van je briefpapier. De juiste instellingen zorgen voor kwaliteit briefhoofden, keer op keer.

Gebruik de juiste tool voor het maken van je ontwerp. De beste tools zijn Adobe InDesign en Adobe Illustrator. Deze ontwerp programma’s hebben alle tools die je nodig hebt voor het ontwerpen van jouw briefpapier.

Vergeet niet om een afloop van 3 mm toe te voegen aan je ontwerp en een marge aan te houden van 3mm. Afloop voorkomt dat je een witte rand om je ontwerp krijgt. Een marge voorkomt dat de belangrijke elementen van je ontwerp afgesneden worden.

Vergeet niet om de kleuren van je ontwerp om te zetten naar CMYK. Deze kleur modus zorgt dat je een beter idee krijgt van hoe de kleuren er uit komen te zien.

02 Basics

Briefpapier voorbeeld voor bedrijven

Het eerste wat je moet toevoegen aan je ontwerp is je logo en bedrijfsnaam. Je kan er ook voor kiezen om je slogan of motto toe te voegen. Door deze elementen op je briefpapier te plaatsen zorg je voor meer herkenning en betrouwbaarheid bij de ontvanger.

Het is ook belangrijk om contact informatie te vermelden op je briefhoofden. Je kan je adres, telefoonnummers, website, email-adres, en zelfs social media pagina’s toevoegen. Het is niet nodig om ze allemaal toe te voegen, kies de meest belangrijkste en verwerk ze in je ontwerp.

Vergeet ook niet om je BTW-identificatienummer toe te voegen op je briefhoofden.

03 Alleen Ontwerpen

Briefpapier ontwerpen

De volgende stap is het ontwerpen van je briefpapier. Het is makkelijk om te veel op je briefpapier te plaatsen. Het is dus belangrijk dat je het doel van briefpapier niet vergeet: om connecties te maken door schriftelijke communicatie, en om merkbekendheid te vergroten.

Een van de fundamentele regels voor bedrijven is om genoeg ruimte over te laten voor de inhoud van je brief. Hoewel afbeeldingen en foto’s leuk zijn, moeten ze niet de aandacht van het doel van de brieven weg trekken.

Het creëren van een visuele hiërarchie is essentieel voor het ontwerpen van effectief briefpapier. Door prioriteit te stellen op bepaalde elementen en informatie in je ontwerp, pak je de aandacht en kan je effectiever communiceren. Zorg dat je belangrijke ontwerp onderdelen, zoals je logo en bedrijfsnaam, duidelijk laat zien, gevolgd door je slogan en contact informatie.

Als je niet weet welke stijl je moet gebruiken voor het ontwerpen van je briefpapier, kies dan altijd voor een simpel ontwerp. Deze huisstijl producten zijn voornamelijk voor communicatie. Door een simpel maar mooi ontwerp te maken zorg je ervoor dat je genoeg ruimte houdt voor je brief, zonder af te leiden.

Vergeet niet om ontwerp onderdelen van je merk toe te voegen. Door dezelfde kleuren, lettertypen en meer te gebruiken, zog je er voor dat je overal herkent wordt.

04 Briefpapier Drukken

Als je tevreden bent met je ontwerp kan je het als PDF opslaan. Dit soort bestand wordt door alle printers geaccepteerd. Het behoudt de lettertypes, afbeeldingen, grafische elementen, layouts en kleuren van elk ontwerp.

Het maken van briefpapier voor jouw bedrijf gaat nog een stapje verder. Het papier dat je kiest is namelijk erg belangrijk voor het bericht dat je naar de ontvanger stuurt.

Kies het soort papier voor je briefpapier. Je kan voor standaard wit of gebroken wit papier kiezen, of voor voor papier met textuur in wit of gebroken wit. De textuur van het papier ondersteund de ervaring van de lezer als ze het papier vasthouden.

Kies vervolgens de dikte van het papier. De juiste dikte kan de juiste indruk maken op je klanten, werknemers en zaken partners. Dikker papier geeft bijvoorbeeld het idee dat je bedrijf luxueus en stijlvol is.

De volgende stap in het printen van je briefpapier is het kiezen tussen enkelzijdig of dubbelzijdig bedrukt briefpapier. De meeste bedrijven drukken alleen één zijde van het briefpapier. Sommige bedrijven maken optimaal gebruik van het papier en bedrukken beide kanten.

Kies als laatste hoeveel briefpapier je wilt afdrukken. Druk genoeg af zodat je minstens zes maanden tot een jaar vooruit kan. Als je veranderingen in je adres of contact gegevens verwacht, zorg dan dat je genoeg briefpapier print zodat je vooruit kan tot dat moment. Je wilt namelijk voorkomen dat je te veel briefpapier over houdt met oude informatie.

Met goed ontworpen briefpapier krijg je de kans om jouw bedrijf op een subtiele maar consistente manier te promoten. Het juiste ontwerp en het juiste papier soort kan je een boost geven in betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Ga naar Helloprint en begin vandaag nog met ontwerpen!