De kracht een een bescheiden ‘bedankkaartje’

Bedankkaartjes zijn een geweldige manier om te laten zien hoe klantgericht en professioneel jouw bedrijf is. Als je bijvoorbeeld een brochure naar iemand opstuurt en daarbij een handgeschreven bedankkaartje doet, laat je als bedrijf zien hoe service- en klantgericht je bent. Een snelle handgeschreven notitie kan veel betekenen voor de ontvanger. Je laat zien dat je als bedrijf oog hebt voor detail en graag persoonlijk te tijd neemt voor klanten.

Steek dezelfde hoeveelheid tijd in het schrijven van een bedankkaartje, als in het ontwerpen van een visitekaartje. Een bedankkaartje is namelijk niet zomaar een kaartje, het representeert jouw bedrijf. Zorg er natuurlijk wel voor dat het bedankkaartje past binnen de communicatie van het bedrijf.

Ondanks dat techniek een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het hedendaagse leven, is het belangrijk om niet te vergeten dat er ook nog traditionele manieren van zakendoen zijn.

Zorg ervoor dat jouw merk of logo duidelijk aanwezig is op het bedankkaartje. Schrijf zoveel mogelijk contactgegevens van jouw bedrijf op en laat een ruimte over waar iets op geschreven kan worden. Het is een leuk idee om een ‘menselijk twist’ te geven aan dit bedankkaartje, door bijvoorbeeld een handgeschreven bericht te schrijven op de kaart.

Bedankkaartjes of kaarten helpen ook als het gaat om het toevoegen van een bepaalde context aan wat je als bedrijf precies doet of om de ontvanger eraan te herinneren van wie de e-mail afkomstig is. Het is gemakkelijker om snel een notitie op een kaartje te schrijven in plaats van een lange introductie te typen op de computer. Een handgeschreven bericht geeft juist een speciaal gevoel aan de ontvanger.

Blijf bij de traditionele afmetingen als het gaat om bedankkaartjes (210 mm x 99 mm) om de reputatie van jouw bedrijf te benadrukken. Iets simpels als een bedankkaartje kan mensen verzekeren dat je hier bent om te blijven, het versterkt de band. Je zou tenslotte niet betalen voor de verzendkosten, papier en postzegel als je niet van plan was het bedrijf een aantal jaren voort te zetten of het contact met de klant te verbreken.

Een bedankkaartje is een must als het gaat om het creëren van een goede en sterke eerste indruk in zakendoen. Bovendien is het een snelle en eenvoudige manier van communiceren met klanten. Pak dus de pen op en schrijf vandaag nog een bedankkaartje naar klanten!