De Basis Marketing Materialen Dat Elk Beginnend Bedrijf Nodig Heeft

We moeten ergens beginnen! Een nieuw bedrijf kan hoogstwaarschijnlijk nog niet veel geld in een uitgebreide marketing campagne investeren. Dat betekent echter niet dat ze hun merk niet kunnen promoten.

Dit zijn de meest essentiële marketing materialen die je nodig hebt om jouw nieuwe merk te promoten:

Merk Logo

Voordat je begint is het belangrijk om je merk bedacht te hebben. Je logo is een van de meest belangrijke onderdelen van je merk. Het zorgt ervoor dat mensen je herkennen en je maakt er onderscheid mee tussen jou en de concurrentie. Je logo laat ook zien wie jij als bedrijf bent en waar je voor staat.

Een goed ontworpen logo dat de identiteit van je merk goed laat zien zorgt ervoor dat het ontwerpen van al je andere marketing materialen veel makkelijker gaat. Het bepaalt eigenlijk al wat voor kleuren, vormen, en lettertypes je gebruikt voor jouw merk.

Je kan ervoor kiezen je eigen logo te ontwerpen met behulp van ontwerp programma’s zoals Adobe Illustrator. Als je niet zo goed kan ontwerpen, is het ook een mogelijkheid om een grafisch ontwerper in te huren om jouw logo te maken.

Visitekaartjes

Visitekaartjes zijn iets wat elk bedrijf nodig heeft. Ze zijn makkelijk te gebruiken tijdens netwerk evenementen zoals vakbeurzen en conventies.

De meest effectieve visitekaartjes bevatten niet alleen de nodige details over jouw bedrijf, maar zijn ook consistent en passen bij je merk.

Deze kosten-efficiënte marketing materialen pakken de aandacht, geven informatie, en laten een indruk achter. Ze zorgen ervoor dat je merkbekendheid groeit en mensen nieuwsgierig over jouw merk worden. Het strategisch uitdelen van je visitekaartjes kan ervoor zorgen dat je gemakkelijk nieuwe klanten krijgt.

Gevouwen visitekaartjes worden niet vaak gebruikt maar zorgen er wel voor dat je visitekaartjes naar een hoger niveau worden getild. Het versterkt je aanwezigheid en zorgt ervoor dat je meer ruimte voor creativiteit hebt.

Brochures

Brochures worden vaak gebruikt door bedrijven om de geschiedenis, missie en visie, producten en services, en contact informatie te weergeven. Het geeft je de kans om jouw verhaal te vertellen en te communiceren met je klanten.

Het mooie aan brochures is dat ze genoeg ruimte hebben om je bedrijf te promoten, zonder dat het eruit ziet alsof het bij elkaar gepropt is. Ze zijn ook klein genoeg om uit te delen op beurzen en om ze naar potentiële klanten of partners te mailen.

Flyers

Als je op zoek bent naar goedkope maar effectieve marketing materialen, ga dan voor flyers. Hoewel het een van de oudste manieren van adverteren is, worden ze nog vaak gebruikt om producten en services te promoten. Ze zijn goedkoop, handig, en makkelijk te produceren en distribueren. Flyers kunnen ook makkelijk ergens neer gelegd worden, zoals bij een receptie of kassa.

Flyers, voornamelijk A5 flyers en A4 flyers, hebben genoeg ruimte om de producten en diensten van jouw bedrijf te promoten en meer informatie over jouw merk te geven. Naast dit kan je ook contact informatie, prijzen, en openingstijden toevoegen.

Huisstijl

Investeer in een goede huisstijl voor jouw bedrijf. Onderdelen hiervan zijn bijvoorbeeld bedrukt briefpapier, enveloppen, en zelfs memoblokken. Dit zorgt ervoor dat je merk er professioneler en meer betrouwbaar uit ziet.

Huisstijl zorgt ervoor dat je merk langzaam maar zeker merkzichtbaarheid krijgt en herkend wordt. Telkens als je brieven of documenten opstuurt, zorg je ervoor dat je klanten en partners jou herkennen.

Deze onderdelen zorgen er ook voor dat jouw merkbericht versterkt wordt als mensen jouw logo en ontwerp op papier zien. Gebaseerd op het ontwerp van je huisstijl kunnen mensen zien wat voor bedrijf je hebt.

Product Verpakkingen

Zelfs als een nieuw bedrijf is het maken van bedrukte verpakkingen erg belangrijk. Als je klanten iets bij je bestellen is de verpakking het eerste waar ze mee in contact komen. Goed ontworpen verpakkingen zorgen ervoor dat je klanten jouw bedrijf associeren met goede kwaliteit.

Net zoals andere marketing materialen zorgt de verpakking ervoor dat je betrouwbaarheid communiceert, wat je reputatie zal verbeteren.

Nieuwe verpakkingsmateriaal hoeft niet duur te zijn. Bedrukte stickers zijn een kosten-efficiënte oplossing voor een jong bedrijf, vooral voor bedrijven in retail of de horeca industrie. Ze zijn praktisch, makkelijk te personaliseren, en flexibel in gebruik. Ze kunnen elke simpele verpakking opfleuren.

Het creëren van goed ontworpen marketing materialen is essentieel voor het maken van succes. Het hoeft niet groot en duur te zijn, zolang er maar goed over nagedacht is en een blijvende goede indruk op nieuwe klanten en zakenpartners maakt.