7 Tips voor een doeltreffend vlag-ontwerp voor marketeers

Met de komst van online marketing, kan het over het hoofd zien van traditionele vormen van marketing snel gebeuren. Dit is absoluut niet erg!. Het blijkt dat outdoor marketing nog steeds een zeer populair middel is om alle soorten bedrijven te promoten. Een van de meest voorkomende vormen van outdoor marketing materialen zijn vlaggen.

Ze zijn niet alleen geweldig in het krijgen van de aandacht van mensen en in het vergroten van het voetgangersverkeer naar jouw bedrijf, maar ze dragen ook enorm bij aan de waarde van een bepaald merk. Wanneer mensen naar een vlag kijken, zullen ze zich herinneren waar het merk voor staat en wat hun herinnering met het merk is. In tegenstelling tot social media advertenties en e-mail abonnementen, kun je vlaggen of andere vormen van buitenreclame niet over het hoofd zien. Handig dus, nu kunnen klanten je op geen manier meer ontkomen!

Dus, hoe kun je je eigen vlag maken? Hier zijn zeven tips die je helpen bij het ontwerpen van een eigen unieke en effectieve vlag:

Kies de beste vorm die bij jouw boodschap past

De meest voorkomende vorm voor vlaggen zijn rechthoekig en vierkant. Ze zijn gemakkelijk van een afstand te herkennen en eenvoudig in te delen in de lay-out van het ontwerp. Als je iets anders wilt dan de rest, kies dan voor een driehoekige vlag of zelfs een strandvlag met een bijzondere vorm.

Tip; Bij het maken van een ontwerp voor een strandvlag kun je het beste een sjabloon downloaden en ontwerpen. Er zijn vele maten en vormen om uit te kiezen, zoals featherflags, dropflags of zelfs sharkfin flags.

Houd het simple

Heb je ooit gemerkt dat de meeste vlagontwerpen, ook die voor landen en organisaties, slechts een paar elementen in hun ontwerp hebben? De reden hiervoor is dat vlaggen bedoeld zijn om van een afstand gezien te worden. Vlaggen met te veel details zijn moeilijk te herkennen en verliezen in een paar seconden de aandacht van voorbijgangers. De beste vlagontwerpen zijn eenvoudig en direct to the point. Dat is ook de reden, dat bijna iedereen direct weet hoe de vlag van een bepaald land eruit ziet! Het is eenvoudig te herinneren.

Blijf bij het merk

Bij het ontwerpen van jouw eigen vlagontwerp is het belangrijk om op merk gefocust te blijven. Hoewel het belangrijk is om opvallende kleuren en afbeeldingen te gebruiken, is het belangrijk dat deze grafische elementen in lijn zijn met de merkidentiteit van een bepaald merk. Mensen zullen geneigd zijn om bepaalde designelementen aan jouw merk te associëren. Als de persoonlijkheid van jouw merk elegant en minimalistisch is, passen wilde lettertypen of neon-kleuren niet bij die persoonlijkheid. Zorg dus voor afstemming!

Beperk kleurgebruik

Als algemene regel voor het ontwerp geldt dat het het beste is om slechts twee tot drie kleuren te gebruiken om een gemakkelijk te onderscheiden en duidelijk ontwerp te creëren. De kleuren moeten ook in het oog springen, maar nog steeds in lijn zijn met de stijl van het merk. Hoe meer kleuren een vlag heeft of hoe drukker een ontwerp is, hoe moeilijker het voor een voorbijganger zal zijn om de vlag te herkennen of te onderscheiden.

Nog iets anders: gebruik kleuren die gemakkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Rood en wit zijn bijvoorbeeld goede kleuren voor vlaggen. Deze kleuren zijn van een afstand heel verschillend van elkaar. De kleuren blauw en groen daarentegen kunnen te veel op elkaar lijken, vooral op afstand. Je wilt natuurlijk wel dat het merk opvalt!

Laat het zien, vertel het niet

Zoals met alle vormen van outdoor marketing is het belangrijk dat jouw vlag de boodschap in enkele seconden overbrengt. Gebruik afbeeldingen, vormen en symbolen om jouw boodschap over te brengen, zelfs als het ontwerp een boodschap van maar tien woorden heeft. De beste vlagontwerpen kunnen hun boodschap in minder dan vijf seconden overbrengen.

Neem de essentiële details op

Het is normaal gesproken niet aan te raden om tekst te gebruiken in het vlagontwerp. Maar, regels zijn een richtlijn in dit geval. Je kunt jouw creativiteit gewoon de gang laten binnen het ontwerp. Maar, als je tekst aan jouw vlagontwerp wilt toevoegen, raden we je het wel aan om dit tot een minimum te beperken. Voor vlaggen kun je het beste kiezen voor afbeeldingen om de boodschap te verduidelijken. Maar, mocht de boodschap gedetailleerder zijn, dan is het beter om andere vormen van marketing te gebruiken. Voorbeelden van deze marketingtools zijn flyers of posters.

Het ene of het andere

Maak een keuze – hoe wil ik mijn boodschap overbrengen. Als het met tekst is – laat het alleen tekst zijn – als het met een logo of afbeelding is, houd het daar dan ook bij. Met één doel zal de vlag veel effectiever zijn in het behalen van zijn doel.

Het gebruik van vlaggen als onderdeel van jouw volgende marketingcampagne kan een zeer kosteneffectieve manier zijn om veel aandacht te krijgen. Als je echt een impact wilt maken, overweeg dan om meerdere vlaggen in hetzelfde ontwerp te bestellen – nu is dat krachtig!