5 Voorbeelden van PR-stunts die Vreselijk Misgingen

Elke marketeer heeft de droom dat zijn marketingcampagne compleet door het dak gaat. Zo’n moment waarop alles samenkomt en de verkoopcijfers van jouw product in één keer door het dak gaat. Maar zoals de Engelsen altijd treffend zeggen: be careful what you wish for…

Als het gaat om publiciteitsstunts, is er een erg dunne lijn tussen groot succes en hard onderuitgaan. Veel merken zijn bereid dat risico te nemen om potentiële klanten aan te trekken. Maar wat zijn de consequenties als het mis gaat? Om hier achter te komen hebben we een lijstje gemaakt van een aantal ambitieuze PR stunts die compleet de mist in gingen.

Build-A-Bear

Build-A-Bear

Build-A-Bear, een verkoper van teddyberen en andere knuffeldieren, ondervond hoe een ogenschijnlijk geweldige PR stunt helemaal fout ging. Het concept leek van tevoren erg goed doordacht. Het merk bedacht een actie in hun winkel genaamd ‘Pay Your Age’. Dit betekent dat als jouw kind 5 jaar oud was, je slechts vijf pond hoefde te betalen voor de beer. Klinkt goed, toch?

Build-A-Bear had echter nooit verwacht dat dit idee zo ontzettend snel viral zou gaan. Het ging zo snel, dat er honderden mensen tegelijkertijd naar het winkelcentrum trokken. De wachtrijen duurden daardoor maar liefst acht uur lang! Build-A-Bear moest snel reageren en besloot uiteindelijk iedereen weg te sturen. Klanten kregen een voucher ter waarde van 15 pond, wat de schade natuurlijk niet helemaal kon beperken.

Snapple

Snapple

Snapple had ook een ambitieus idee om veel publiciteit te trekken. Het idee was om het grootste ijsje ooit neer te zetten in hartje Manhattan. Het gigantische ijsje werd met een grote vriestruck naar Union Square gebracht. Het duurde echter niet lang voordat het ijsje begon te smelten.

Dit had een aantal zeer serieuze consequenties. Allereerst begon het plakkerige spul door East 17th Street te stromen. De brandweer moest al snel ter plaatse komen en de politie werd gedwongen meerdere straten af te sluiten. Kun je je de rotzooi voorstellen?

De Zuid-Australische Overheid

De Zuid-Australische Overheid

Zelfs overheden doen wel eens aan publiciteitsstunts. In 2011 dacht de Zuid-Australische overheid dat het een goed idee zou zijn om goudvissen met de post naar mediadirecteuren te sturen om een tour van Advantage SA te promoten. Elke vissenkom was voorzien van de volgende tekst: “Wees een grote vis in een kleine vijver en kom het water testen.”

Goed gevonden toch? Dat was zo geweest, als de 55 goudvissen de stunt daadwerkelijk hadden overleefd. Hoewel de vissen van genoeg eten waren voorzien, waren de goudvissen al dood toen ze aankwamen. Dit kwam door de slechte kwaliteit van het water waarin ze zwommen.

Het Amerikaanse Ministerie van Defensie

Het Amerikaanse Ministerie van Defensie

Nog een overheidsinstantie die mist in gaat. Dit keer gaat het om het Amerikaanse Ministerie van Defensie, die in 2009 een Boeing 747 laag over Manhattan liet vliegen. Om precies te zijn het gebied waar de aanslag van 9/11 plaats had gevonden. Het vliegtuig werd zelfs vergezeld door twee F-16 straaljagers, zodat de fotografen mooie kliekjes konden maken.

Dit leed uiteraard tot veel paniek, angst en furieuze reacties in de stad. De actie was namelijk niet publiekelijk aangekondigd. Een aantal gebouwen in Manhattan moesten zelfs geëvacueerd worden. President Obama’s persmanager, Robert Gibbs, gaf aan dat de president “furieus” was.

Sony

Sony

Toen Sony voor het eerst de PSP (Portable Playstation) uitbracht, besloten ze zich zelf op de borst te kloppen. Om de aandacht te trekken maakten ze een neppe ‘fan blog’ Deze blog plaatste erg enthousiaste blogposts en vlogs over het nieuwe product, in één video werd er zelfs over het product gerapt.

Een aantal gamers vond de blog ongeloofwaardig en kwam erachter dat de blog was geregistreerd door een viral marketing bedrijf, Zipatoni. Sony kreeg hierdoor veel kritiek te verduren.

Welke PR bloopers zijn we vergeten? Laat het ons vooral weten in de reacties!