10 Tips Voor Een Geweldige Sales Pitch Voor Je Volgende Beurs

Wil je op je volgende vakbeurs veel verkopen? Natuurlijk! Maar het overtuigen van mensen op vakbeurzen kan vrij lastig zijn. Gelukkig zijn er een paar manieren om ze te overtuigen.

Een duidelijk, gefocust, en overtuigende sales pitch is belangrijk voor iedereen werkzaam in sales. Het doel van een sales pitch is om te laten zien hoe jouw product of dienst de klanten met bepaalde problemen kan helpen. Het zorgt ervoor dat mensen aandacht hebben voor jou en het product of de dienst dat je verkoopt.

Een goede sales pitch kan tot eindeloos veel mogelijkheden leiden voor jouw bedrijf. Hier zijn een aantal tips voor het creëren van een effectieve sales pitch:

1. Onderzoek je doelgroep en de bedrijven die naar de beurs komen

Het is belangrijk om te weten wie je publiek is. Of het nou om willekeurige voorbijgangers gaat, of over een woordvoerder van een bedrijf. Ontdek waar je doelgroep waarde in steekt en welke problemen ze misschien ervaren. Zo kan je een betere en gerichtere sales pitch geven. Door een specifieke pitch te geven, kan je je doelgroep makkelijker overtuigen om zaken met je te doen.

2. Hou het kort en simpel

Een sales pitch op een beurs duurt het liefst niet langer dan 30 seconden. In die tijd kan iemand al geïnteresseerd worden. Vertel iets korts over je product of dienst en leg uit hoe het het leven van de potentiële klanten kan verbeteren. Gebruik korte en simpele woorden om je bericht over te brengen en wees vriendelijk en toegankelijk.

Een goed voorbeeld van een sales pitch is deze voor het marketing attributie platform Brightfunnel: “Brightfunnel is een marketing attributie platform ontworpen om marketeers te helpen bij het begrijpen van de waarde van hun marketing touches en hun impact op de omzet en de klantenervaring.”

3. Laat ze de waarde van het product zien

Succesvolle sales pitches leggen nadruk op de toegevoegde waarde van een product in het leven van een individu. Laat je potentiële klanten zien hoe jouw producten of diensten hun professionele of persoonlijke leven kan verbeteren.

4. Leer meer over je eigen producten en diensten

Het sales proces is nog niet klaar na je pitch van 30 seconden. Je potentiële klanten zullen vragen stellen over dingen die je niet in je pitch hebt benoemd. Zorg er dus voor dat je de producten en diensten die je probeert te verkopen goed kent. Zorg ervoor dat je weet hoe je het moet gebruiken, hoe het werkt, wat voor waarde het brengt, etc. Als je je producten niet goed kent als er een vraag wordt gesteld, kan het ervoor zorgen dat je potentiële klanten afschrikt.

Hoewel de inhoud van je sales pitch belangrijk is, is het ook belangrijk dat je weet hoe je je sales pitch presenteert. Hier zijn een aantal tips hoe je je skills kan verbeteren:

5. Wees oprecht als je ze groet

Geef een vriendelijke lach en wees enthousiast als je potentiële klanten groet. Je vriendelijke energie zorgt ervoor dat ze zich meteen tot je aangetrokken voelen en naar je willen luisteren.

6. Wees bewust van je lichaamstaal

Je lichaamstaal en de toon van je stem kan een groot verschil maken in het leveren van een beursgesprek. Mensen zullen het opvangen als je niet betrokken bent en daardoor schrikken ze af.

7. Stel open vragen

Open vragen zorgen ervoor dat je meer kan leren over je doelgroep. Dit soort vragen kunnen een dialoog starten tussen jou en je potentiële klant over hun, hun problemen, en de oplossing die jij biedt.

8. Creëer een discussie

De beste sales pitches zijn dynamisch en zorgen ervoor dat beide partijen insteek hebben. Zorg ervoor dat je een diepgaand gesprek voert en voorkom dat je een simpel vraag-antwoord gesprek voert. Als je merkt dat mensen een kort of oppervlakkig antwoord geven, kan je verder doorvragen.

9. Kom natuurlijk over

Mensen zullen het merken als je een script hebt gestampt en dat uit je gedachten opleest. Onthoud de belangrijkste punten van je sales pitch en oefen met verschillende situaties en verschillende mensen. Zo kan je je toch goed voorbereiden en blijf je natuurlijk klinken. Hoe natuurlijker je overkomt, hoe zelfverzekerder en betrouwbaar overkomt.

10. Bereid je voor op afwijzingen

Het maakt niet uit hoe goed je sales pitch is, soms kan je afgewezen worden. Misschien hebben ze het budget er niet voor, of zijn ze simpelweg niet geïnteresseerd. Als dit gebeurd, bedank de persoon voor hun tijd, geef ze een visitekaartje of een flyer voor later gebruik en wens ze een goede dag toe.

Ga met deze tips aan de slag en bereid jouw sales pitch voor. Op de volgende beurs zal je zeker een goede indruk maken!